المستقبل البترولى
رئيس التحرير

كلمتين ونص…خليها تصدي وخليها تعنس وخليها تفرفش

عثمان علام:

الحملات اليومين دول لا تنقطع، منها حملات شريفة وعفيفة، ومنها حملات ثقيلة ورذيله…لكن و بما أن حملة”خليها تصدي”، نجحت في وقف حال سوق السيارات في مصر، وإفلاس التجار وتسببت في كساد سوق المستعمل،… أتمنى ان يكون هناك حملات على كل شيئ يضر بالمستهلك، كبيراً كان أو صغيراً، مأكولاً أو مشروباً، ملبوساً كان أم عرياناً .

فمن الممكن أن يتم تدشين حملة ضد الجزارين نطلق عليها “خليها تعفن”، فلاتزال اللحمة سعرها في السما، رغم ان المواشي رخصت والفلاح بيلطم، وحملة ضد الأُسر التي تغالي في تكاليف الزواج بعنوان” خليها تعنس”، وتقعد جنب أمها، وحملة ضد شركات السجائر والمعسل بسبب رفع الأسعار كل شهر بعنوان”خليها تنفس”، وهؤلاء يتم محاكمتهم بتهمة تعكير المزاج، وبضاعتهم لما تنفس ستفسد، ولو الكبريهات عجباك اعمل حملة “خليها تفرفش”، ولو صوت التليفزيون مش عاجبك اعمل حملة”خليها تشوش” واقفله .

وبعدين لو مراتك زعلتك اعمل حملة بعنوان “خليها تكندش”، ولو خطيبتك مزعلاك اعمل حملة “خليها تفركش”، ولو مديرك مزعلك اعمل حملة بعنوان “خليها تقفش”، ولو امك مزعلاك اعمل حملة “خليها تهشك”، وخليها تموت بحصرتها على تربيتها ودلعها ليك، ولو صاحبك مزعلك ادخل بحملة “بلاها صحوبية”، ولو الدنيا مزعلاك خش بحملة” نموت نموت”، ولو قامت حريقة في بيتك اعمل حملة”يلا نجري”، ما هو إللي اختشوا ماتوا .

وهكذا، كل حاجة مش عجباك أعمل حملة، ومش مهم الآثار المترتبة على هذه الحملات، المهم الناس تكون مبسوطة وسعيدة، وعلى رأي المثل “إللي مش هيعجبني هعمله حملة”.

موضوعات ذات صلة

كلمتين ونص… “كرومبو” في البترول – مترجم E

Noura

كلمتين ونص…أدبيات خالد الغزالي

Dalia

كلمتين ونص…لقد رفضت عبادة الله لأني استغرقت في عبادة نفسي

Dalia

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More

Privacy & Cookies Policy
error: Alert: Content is protected !!